Tema
Debat

Spørgsmål & svar om dagsgebyr

- her finder du også vores klagevejledning

Betal dagsgebyr

Du kan med fordel logge ind på Selvbetjening med MitID. Her kommer du til din sag, hvor du har mulighed for at betale dagsgebyr, skrive til DFIM og oprette en afdragsordning.

Gå til Selvbetjening

Gebyrloft 

 

DFIM har indført et gebyrloft, som betyder, at alle sager oprettet før 1. januar 2023 er nedskrevet til 25.000 kr. for private og 60.000 kr. for erhvervsdrivende. På sager med opstart efter den 1. januar 2023, gælder et loft på 60.000 kr. for både private og erhvervsdrivende.

 

DFIM har dertil besluttet at betale penge tilbage til borgere og erhvervsdrivende, hvis de før 31. december 2022 har betalt dagsgebyrer, som ligger over de to lofter. De borgere, som skal have penge tilbage, får skriftlig besked om udbetaling af pengene inden udgangen af april.

 

Du kan læse vores pressemeddelelse her

 

 

 

 

Spørgsmål & svar om betaling


  • Hvordan betaler jeg gebyret?

    Du logger ind på ”Selvbetjening dagsgebyr” med MitID. Du finder selvbetjeningen øverst på siden i højre hjørne på en computer eller tablet. Efter du er logget ind på din sag, får du her mulighed for at betale med betalingskort eller via MobilePay.

  • Jeg vil betale dagsgebyr og skal bekræfte betaling via smskode - Hvad gør jeg?

    Når du betaler dagsgebyr, betaler du via nethandel. Både Dankort, VISA og Mastercard har i dag en online sikkerhedsløsning, som gør nethandel mere sikker.

     

    Løsningen består i en engangskode som kortholder får tilsendt via SMS, samt en kode, kortholder selv opretter og skal huske. 

     

    Tryk her for at registrere/opdatere dit mobiltelefonnummer på dit betalingskort samt oprette kodeord på Nets hjemmeside

     

    *Følg disse punkter

    *Vælg "Tilmeld mobilnummer og kodeord til dit betalingskort" i højre side på Nets hjemmeside.

    *Vælg "Tilmeld"

    *Tryg "Næste"

    *Indtast det 16-cifrede kortnummer der står på forsiden af dit betalingskort

    *Bekræft med MitID (MitID app ikke nødvendig)

    *Indtast selvvalgt kodeord under "Kodeord og "Gentag kodeord" (husk det)

    *Indtast mobiltelefonnummer

    *Tryg på ”Bekræft”

     

    Når du har registreret betaling og oprette kodeord, kan du betale dagsgebyr online via smskode.

     

  • Jeg har dækning på mit betalingskort, men kan ikke gennemføre betalingen - Hvad kan årsagen være?

    Når du bruger dit betalingskort, er der en række beløbsgrænser. Beløbets størrelse afhænger af, hvilken bank du er kunde i.

     

    Nogle banker har mulighed for at sætte grænsen op. Du skal derfor kontakte din bank for at høre om dine muligheder.

  • Kan jeg lave en afdragsordning?

    Ja, du kan via ”Selvbetjening dagsgebyr” oprette en afdragsordning med DFIM på de skyldige dagsgebyrer, når følgende tre forudsætninger er opfyldt:

    • Du er ikke længere registreret som hverken ejer eller bruger af køretøjet.
    • Det skyldige beløb overstiger 1.000 kr.
    • Du afdrager over maksimalt 12 måneder.

     

    Ønsker du at afdrage med et beløb, så afdragsordningen løber på mere end 12 måneder, skal du kontakte os.

     

    Forsikring af køretøj ved afdragsordning: 

    Vær opmærksom på at du jf. Færdselsloven §106 stk. 6, ikke kan forsikre køretøjer, så længe du har dagsgebyrer, der skal betales. Derfor vil du heller ikke kunne dette, når du afdrager.

     

  • Jeg har ikke MitID - Hvordan betaler jeg?

    Har du ikke adgang til MitID, kan du kontakte DFIM telefonisk på tlf. 41 91 90 69 på alle hverdage, mandag-torsdag 8.30-16.00 og fredag 8.30-15.00

  • Jeg har afmeldt mit køretøj hos Motorstyrelsen – Hvorfor modtager jeg en rykker?

    Når du modtager en rykker, er det fordi, vi følger vores generelle rykkerprocedure, indtil køretøjet er afmeldt, eller indtil vi modtager en kvittering fra dig.

     

    Salg før den 1. januar 2021

    Hvis du har afmeldt køretøjet i forbindelse med et salg før den 1. januar 2021, men uden at have gyldig dokumentation, går der 21 dage, før køretøjet er afmeldt hos Motorstyrelsen.

     

    For at undgå at blive opkrævet dagsgebyr i 21 dage skal du hurtigst muligt sende os den kvittering, som du har modtaget fra Motorstyrelsen. Se vejledning sidst i dette svar.

     

    Salg efter den 1. januar 2021

    Hvis du har afmeldt køretøjet i forbindelse med et salg efter den 1. januar 2021, men uden at have gyldig dokumentation, går der fire hverdage, før køretøjet er afmeldt hos Motorstyrelsen.

     

    For at undgå at blive opkrævet dagsgebyr i fire hverdage plus de eventuelle lørdage, søn- og helligdage, hvor dagsgebyret også bliver pålagt, skal du hurtigst muligt sende os den kvittering, som du har modtaget fra Motorstyrelsen. Se vejledning sidst i dette svar.

     

    Skrotning 

    Hvis du har afmeldt køretøjet i forbindelse med skrotning uanset, hvornår det er sket, men uden at have gyldig dokumentation, går der 21 dage, før køretøjet er afmeldt hos Motorstyrelsen.

     

    For at undgå at blive opkrævet dagsgebyr i 21 dage skal du hurtigst muligt sende os den kvittering, som du har modtaget fra Motorstyrelsen. Se vejledning herunder.

     

    Sådan sender du kvitteringen til DFIM:

     

    • Log på "Selvbetjening dagsgebyr". Under "Henvendelser" kan du skrive til DFIM og vedhæfte kvitteringen.
    • Har du ikke MitID, skal du skrive til gebyr@dfim.dk, hvor du oplyser dit sagsnummer og vedhæfter kvitteringen.

     

    Husk, at du inde på din sag kan læse de breve inklusive rykkerbrev den samme dag, som de er sendt til dig med posten.

     

  • Min forsikring er stoppet grundet præmierestance – Hvad skal jeg gøre?

    Hvis din forsikring er stoppet grundet præmierestance, skal du først betale dagsgebyrer til DFIM, derefter restancen til forsikringsselskabet.

     

    Når dagsgebyrerne og restancen er betalt, skal du købe en forsikring, hvis du vælger at beholde køretøjet.

     

  • Hvad sker der, hvis jeg ikke betaler dagsgebyret?

    Hvis du ikke betaler dagsgebyret rettidigt, vil du modtage varsel om registrering i RKI, hvorefter din sag sendes til retslig inkasso. I sidste ende vil DFIM kunne foretage udlæg i dine aktiver, fx din bil, i henhold til Færdselslovens § 107, stk. 3 om udpantningsret.

     

    Så længe du skylder dagsgebyr til DFIM, kan du ikke købe en ansvarsforsikring i noget forsikringsselskab.

      

  • Når jeg betaler dagsgebyr, fraskriver jeg mig fortrydelsesretten - Kan jeg få refunderet mit betalte gebyr, hvis jeg er opkrævet fejlagtigt?

    Når du betaler dagsgebyr, betaler du som ved al anden handel på nettet. Ved nethandel har du som udgangspunkt 14 dages fortrydelsesret ved køb af et produkt. Dog er betaling af dagsgebyr ikke køb af et produkt, og du kan derfor ikke gøre brug af fortrydelsesretten.

     

    Er du blevet opkrævet dagsgebyr på et fejlagtigt grundlag, vil du få refunderet betalte gebyrer, når DFIM har modtaget dokumentation fra dit forsikringsselskab.

Klagevejledning


  • Hvad gør jeg, hvis jeg vil klage? (klagevejledning)

    Hvis du vil klage, skal du være opmærksom på, at klagen ikke forhindrer, at du fortsat vil blive pålagt dagsgebyrer, så længe du/din virksomhed er registreret ejer eller primær bruger af køretøjet i SKAT’s Motorregister uden ansvarsforsikring. Det vil sige, at klagen ikke har opsættende virkning.

     

    • Du mener, dit køretøj er ansvarsforsikret
      Hvis du mener, dit køretøj er ansvarsforsikret og vil klage over at blive pålagt dagsgebyr af DFIM, skal du kontakte dit forsikringsselskab. Forsikringsselskabet skal bekræfte over for os, at din ansvarsforsikring stadig gælder og dagsgebyrerne vil blive annulleret.

     

     

    • Du vil klage over din registrering i Fællesregistret
      Vil du klage over din registrering i Fællesregistret, har du ret til at klage til Datatilsynet over behandling af urigtige eller vildledende oplysninger om dig. Vi anbefaler, at du først indgiver din klage skriftligt til DFIM på klageansvarlig@dfim.dk, som er ansvarlig for førelsen af Fællesregistret, så DFIM kan tage stilling til klagen. DFIM’s afgørelse kan indbringes for Datatilsynet. Du finder Datatilsynets kontaktoplysninger på www.datatilsynet.dk.

     

Fuldmagt


  • Hvad skal en fuldmagt indeholde?

    Hvis du ønsker, at en anden person skal have kontakten med DFIM for dig, kan du udfylde en fuldmagt til personen.

    En fuldmagt skal indeholde følgende oplysninger:
    Navn, adresse, telefonnummer, mail og cpr-nummer på dig som har en sag hos DFIM og på den person du giver fuldmagten til, registreringsnummer på motorkøretøjet, samt om fuldmagten vedrører hele din sag, eller kun dele af den (betaling, oplysninger om tidligere forsikring, mv.)

    Fuldmagten kan enten sendes via Selvbetjening her på hjemmesiden, på mail til gebyr@dfim.dk eller med fysisk post til DFIM, Philip Heymans Allé 29, 2900 Hellerup.

     

    Du kan her hente en skabelon, som skal udfyldes og sendes til os. 

  • Har I en skabelon til en fuldmagt, som jeg kan udfylde?

    Du kan her hente en skabelon, som du kan udfylde og sende til os.

     

    Fuldmagten kan enten sendes via Selvbetjening her på hjemmesiden, på mail til gebyr@dfim.dk eller med fysisk post til DFIM, Philip Heymans Allé 29, 2900 Hellerup.

     

Spørgsmål & svar om dagsgebyr


  • Hvorfor er gebyret indført?

    Da loven blev vedtaget 15. maj 2018, var der ca. 50.000 køretøjer uden den lovpligtige ansvarsforsikring.

     

    Formålet med loven er at motivere ejerne af et køretøj til rent faktisk at overholde deres forpligtelser. Det vil sige, at bruger eller ejer skal købe den lovpligtige ansvarsforsikring, der er påkrævet for deres køretøj.

  • Hvorfor bliver jeg opkrævet et gebyr?

    Hvis du er bruger eller ejer af et køretøj fx en bil, motorcykel eller en knallert uden at have den lovpligtige ansvarsforsikring vil du blive opkrævet et dagsgebyr, der skal betales til DFIM.

     

    Det fremgår af en lov, der trådte i kraft 1. januar 2019. Formålet med loven er at få de uforsikrede til at blive forsikret. Og indtil det sker, skal de via gebyret være med til at betale for de skader, de måtte forvolde på andre i trafikken. 

  • Mit køretøj er solgt før den 1. januar 2021 - Hvad skal jeg gøre for at undgå dagsgebyr?

    Er der gået mere end tre uger, siden den dag dit køretøj blev solgt, og ny ejer ikke har omregistreret det, kan du afmelde køretøjet skriftligt på Motorstyrelsens hjemmeside.

     

    Når du afmelder dit køretøj, går der 21 dage fra din henvendelse til Motorstyrelsen, før køretøjet er afmeldt.

     

    Motorstyrelsen afmelder ikke køretøjet med tilbagevirkende kraft.

     

    Har du ingen gyldig slutseddel, og vil du undgå at blive opkrævet dagsgebyr i 21 dage, så se svaret herunder på spørgsmålet "Jeg har afmeldt mit køretøj hos Motorstyrelsen – Hvad skal jeg gøre for at undgå dagsgebyr?"

     

    Selv om din forsikring er stoppet, er pladerne ikke altid afmeldt. Du skal derfor selv sørge for at afmelde pladerne på Motorstyrelsens hjemmeside

     

    Gyldig slutseddel

    Har du en gyldig slutseddel, skal du sende et kopi af denne til os, før vi kan vurdere din sag.

     

    Sådan sender du slutsedlen til DFIM:

     

    • Log på Selvbetjening. Under "Henvendelser" kan du skrive til DFIM og vedhæfte slutsedlen.

     

    • Har du ikke MitID, skal du skrive til gebyr@dfim.dk, hvor du oplyser dit sagsnummer og vedhæfter slutsedlen.

     

  • Mit køretøj er solgt efter den 1. januar 2021 - Hvad skal jeg gøre for at undgå dagsgebyr?

    Er der gået mere end fire hverdage siden den dag dit køretøj blev solgt, og ny ejer ikke har omregistreret det, kan du afmelde køretøjet skriftligt på Motorstyrelsens hjemmeside.

     

    Når du afmelder dit køretøj, går der fire hverdage fra din henvendelse til Motorstyrelsen, før køretøjet er afmeldt.

     

    Motorstyrelsen afmelder ikke køretøjet med tilbagevirkende kraft.

     

    Har du ingen gyldig slutseddel, og vil du undgå at blive opkrævet dagsgebyr i fire hverdage plus de eventuelle lørdage, søn- og helligdage, hvor dagsgebyret også bliver pålagt, så se svaret herunder på spørgsmålet "Jeg har afmeldt mit køretøj hos Motorstyrelsen – Hvad skal jeg gøre for at undgå dagsgebyr?"

     

    Selv om din forsikring er stoppet, er pladerne ikke altid afmeldt. Du skal derfor selv sørge for at afmelde pladerne på Motorstyrelsens hjemmeside

     

    Gyldig slutseddel

    Har du en gyldig slutseddel, skal du sende et kopi af denne til os, før vi kan vurdere din sag.

     

    Sådan sender du slutsedlen til DFIM:

     

    • Log på Selvbetjening. Under "Henvendelser" kan du skrive til DFIM og vedhæfte slutsedlen.

     

    • Har du ikke MitID, skal du skrive til gebyr@dfim.dk, hvor du oplyser dit sagsnummer og vedhæfter slutsedlen.
  • Jeg har afmeldt mit køretøj hos Motorstyrelsen – Hvad skal jeg gøre for at undgå dagsgebyr?

    Når du har afmeldt dit køretøj i forbindelse med salg, uden at du har dokumentation, går der mellem fire og 21 dage fra din henvendelse til Motorstyrelsen, før køretøjet er afmeldt, afhængigt af, hvilken dato køretøjet er solgt.

     

    Forklaringen er, at Motorstyrelsen har ændret reglerne for omregistrering i forbindelse med salg af køretøjer pr. den 1. januar 2021. Læs mere på motorst.dk.

     

    Har du afmeldt dit køretøj i forbindelse med skrotning, uden at du har dokumentation, går der 21 dage fra din henvendelse til Motorstyrelsen, før køretøjet er afmeldt.

     

    Salg før den 1. januar 2021

    Hvis du har afmeldt køretøjet i forbindelse med et salg før den 1. januar 2021, men uden at have gyldig dokumentation, går der 21 dage, før køretøjet er afmeldt hos Motorstyrelsen.

     

    For at undgå at blive opkrævet dagsgebyr i 21 dage skal du hurtigst muligt sende os den kvittering, som du har modtaget fra Motorstyrelsen. Se vejledning sidst i dette svar.

     

    Salg efter den 1. januar 2021

    Hvis du har afmeldt køretøjet i forbindelse med et salg efter den 1. januar 2021, men uden at have gyldig dokumentation, går der fire hverdage, før køretøjet er afmeldt hos Motorstyrelsen.

     

    For at undgå at blive opkrævet dagsgebyr i fire hverdage plus de eventuelle lørdage, søn- og helligdage, hvor dagsgebyret også bliver pålagt, skal du hurtigst muligt sende os den kvittering, som du har modtaget fra Motorstyrelsen. Se vejledning sidst i dette svar.

     

    Skrotning 

    Hvis du har afmeldt køretøjet i forbindelse med skrotning uanset, hvornår det er sket, men uden at have gyldig dokumentation, går der 21 dage, før køretøjet er afmeldt hos Motorstyrelsen.

     

    For at undgå at blive opkrævet dagsgebyr i 21 dage skal du hurtigst muligt sende os den kvittering, som du har modtaget fra Motorstyrelsen. Se vejledning herunder.

     

    Når du henvender dig til Motorstyrelsen, skal du huske at oplyse registreringsnummer på det køretøj, henvendelsen drejer sig om. Styrelsen opfordrer til, at du så vidt muligt kontakter dem via SKAT.dk, hvor du logger på og vælger "Kontakt" og "Skriv til os".  

     

    Sådan får du kvittering fra Motorstyrelsen:

     

    • Log på som borger eller erhverv på SKAT.dk med NemID, MitID eller TastSelv-kode. Vælg "Kontakt" og derefter "Se svar fra os".

     

    • Har du som ejer af køretøjet sendt et fysisk brev til Motorstyrelsen, vil du modtage et svar i din e-Boks. Er du ikke tilmeldt e-Boks, vil du modtage svar med fysisk post.

     

    Det er vigtigt, at du sender kopi til os af både din henvendelse og styrelsens svar, så vi kan se datoen for din henvendelse til styrelsen.

     

    Sådan sender du kvitteringen til DFIM:

     

    • Log på Selvbetjening. Under "Henvendelser" kan du skrive til DFIM og vedhæfte kvitteringen.

     

    • Har du ikke MitID, skal du skrive til gebyr@dfim.dk, hvor du oplyser dit sagsnummer og vedhæfter kvitteringen.

     

  • Hvorfra får DFIM oplysninger om, hvorvidt et køretøj er forsikret eller ej?

    DFIM henter oplysninger via Motorregisteret – Det Digitale Motorregister (DMR), som er SKATs it-system for forsikringsinformation om motorkøretøjer.

     

    Alle forsikringsselskaber i Danmark bruger DMR.

  • Jeg er forsikret, hvorfor skal jeg betale gebyr?

    Hvis du mener, at du har en ansvarsforsikring på dit køretøj, bedes du kontakte dit forsikringsselskab, så de kan få rettet op på eventuelle misforståelser.

     

    Viser det sig, at du har været forsikret, sletter vi dagsgebyret, når dit forsikringsselskab har givet os besked. Har der ikke været ansvarsforsikring på dit køretøj, skal gebyret betales. Når alle skyldige gebyrer er betalt, kan du købe en ansvarsforsikring.

  • Mit køretøj er i stykker og kan ikke køre. Skal jeg så have en forsikring?

    Motordrevne køretøjer, som ikke kan køre, skal stadig have den lovpligtige ansvarsforsikring, så længe køretøjet er registreret i SKAT's Motorregister.

     

    Nummerplader afmeldes ved at indlevere dem til en nummerpladeoperatør (f.eks. en synshal) eller en af SKAT's motorekspeditioner.

     

     

     

     

  • Jeg bruger ikke mit køretøj. Skal jeg så have forsikring?

    Selv om dit køretøj ikke er i brug, skal det stadig have den lovpligtige ansvarsforsikring, så længe det er registreret i SKAT's Motorregister.

  • Mit køretøj er stjålet - Hvorfor skal jeg betale gebyr?

    Køretøjer, som er stjålet, skal stadig være forsikret. Selv om dit køretøj er meldt stjålet, og/eller forsikringen er stoppet, er nummerpladerne ikke altid afmeldt. Du skal derfor selv sørge for skriftligt at afmelde nummerpladerne på Motorstyrelsens hjemmeside.

     

    Du skal betale dagsgebyrer til og med den dag, køretøjet er meldt stjålet, hvis forsikringen er stoppet.

     

    Hvis dit køretøj jf. politiets register er fundet igen, efter at det er meldt stjålet, vil du ikke blive pålagt dagsgebyrer for den periode køretøjet var stjålet.

     

    Er køretøjet fundet igen men uden nummerplader, skal DFIM have dokumentation på dette. På den måde kan du undgå pålagte dagsgebyrer efter køretøjet er fundet igen.

  • Jeg har ikke MitID - Hvordan logger jeg på "Selvbetjening dagsgebyr"?

    Har du ikke adgang til MitID, kan du kontakte DFIM telefonisk på 41 91 90 69.

     

    DFIM vil sende dig en TastSelv-kode via mail. Med denne kode er det muligt for dig at logge ind på din sag uden MitID.

     
    Skal koden sendes til anden part, skal vi have et samtykke fra dig. Når vi har modtaget dit samtykke, sender vi en TastSelv-kode til den oplyste mail.

  • Hvad er Fællesregistret?

    Fællesregistret føres af DFIM med tilladelse fra Datatilsynet. Man bliver registreret i tilfælde, hvor en ansvarsforsikring er ophørt på grund af præmierestance samt i tilfælde af manglende forsikring og deraf følgende opkrævning af dagsgebyr jf. færdselslovens § 106.

  • Jeg vil klage over forsikringsophør til mit forsikringsselskab. Bliver min sag sat i bero imens hos DFIM?

    Din sag hos DFIM kan ikke sættes i bero, mens din klage bliver behandlet hos dit forsikringsselskab.

     

    Du vil derfor forsat blive pålagt 250 kr. pr. dag for manglende ansvarsforsikring, så længe køretøjet er registreret i dit navn eller i din virksomheds navn. Sagen kan også stadig overdrages til retslig inkasso, hvis du ikke overholder vores betalingsfrist.

     

    Vi anbefaler altid, at du betaler de skyldige dagsgebyrer. Du betaler ved at logge på ”Selvbetjening dagsgebyr” med dit MitID.

     

    Der kan være tilfælde, hvor et forløb hos dit forsikringsselskab forud for ophør af forsikringen gør, at du vil få de betalte dagsgebyrer refunderet. I så fald er det dit forsikringsselskab, der efter afgørelsen af din klage, skal give os besked.

  • Hvad står DFIM for?

    DFIM er en forkortelse af "Dansk Forening for International Motorkøretøjsforsikring". DFIM er blandt andet en garantifond, der udbetaler erstatning til skadelidte ved skader forvoldt af uforsikrede eller ukendte køretøjer. DFIM opkræver også dagsgebyr på 250 kr. til registrerede ejere eller brugere af et motorkøretøj uden den lovpligtige ansvarsforsikring.

  • Kan der være særlige omstændigheder, der gør, at jeg ikke skal betale dagsgebyrer?

    Vi kan undlade at pålægge dagsgebyr, hvis den manglende ansvarsforsikring skyldes særligt undskyldende omstændigheder. Under samme betingelser kan allerede pålagte dagsgebyrer eftergives. Kontakt os hvis du mener, der er i din sag, er en undskyldende omstændighed.

     

    Du kan ringe til os eller skrive via din sag ved at logge på vores selvbetjening med dit MitID.

Din browser er forældet, Du bør opdateres til en moderne browser. Læs mere her.