Ignorer kommandoer på båndet
Gå til hovedindhold

Inden du kører til udlandet

​​​​​​​​​​​​Husk at tjekke nedenstående inden du kører til udlandet i egen bil.

Det grønne kort

Ansvarsforsikringen på din bil gælder i alle EU-lande. Det vil sige, at du frit kan køre rundt i hele EU, når der sidder en gyldig, dansk nummerplade på din bil, da nummerpladen i sig selv er bevis for, at din bil er ansvarsforsikret. Det grønne kort er således ikke længere nødvendigt at medbringe, når du kører inden for EU's grænser samt i Norge, Island, Schweiz, Andorra og Serbien.

 

Her kan du se i hvilke lande, du skal medbringe det grønne kort. 

Det røde SOS-kort

Har du kaskoforsikring på dit motorkøretøj, kan du få vejhjælp i udlandet via SOS International. Du kan hente en Rødt Kort app til din smartphone på SOS’ hjemmeside www.sos.dk, hvor du også kan anmelde skaden online. På hjemmesiden kan du læse mere om det røde kort og om i hvilke skadesituationer, du kan få hjælp.

 

Det røde SOS-kort bruges ikke i så stort omfang længere, men hvis du gerne vil have kortet med i fysisk form, kan du enten printe ét fra SOS’ hjemmeside eller kontakte dit kaskoselskab og bede dem sende dig et eksemplar.  

Gode råd i forbindelse med uheld i udlandet

Hvis du er u​​​​de for et færdselsuheld, er det vigtigt at få nedenstående oplysninger om modparten:

  • Navn
  • Navn på forsikringsselskab
  • Registreringsnummer på bilen
  • Nationalitet på bilen
  • Mærke og model på bilen
  • Dato, sted og land for uheldet
  • Navn + adresse på evt. vidne(r)

Når du som bilist er involveret i et uheld i udlandet, skal du være opmærksom på, at der kan gælde andre regler for, hvilke beviser der skal være til stede, førend en modpart anses for at være ansvarlig for et uheld.

Tag meget gerne fotos af bilerne, inden de bliver flyttet, og af det grønne kort, hvis modparten er fra et af de lande, hvor det grønne kort skal medbringes, se ovenfor. I bl.a Frankrig er det også vigtigt med beviser for, at bilen var til stede. Begge dele sikres bedst ved enten:

  • at begge parter har udfyldt og underskrevet den internationale skadeanmeldelsesblanket på dansk hhv. engelsk (vigtig med skadeomfanget og om der er vidner) eller
  • at der er udfærdiget en politirapport/politikvittering med et journalnummer eller
  • at sikre kontaktoplysninger på et vidne i form af fotos af kørekort, id-kort eller pas med underskrift samt telefonnummer, adresse og mailadresse. Endvidere skal vidnet kunne angive begge parters registreringsnummer som minimum.
 
Det er desværre ikke nok med et fotos af modpartens bil på stedet, et navn/visitkort på en betjent eller politistation eller med et navn på et vidne.
Vores erfaring med de udenlandske selskaber er desværre, at de afviser krav, hvis ikke den fornødne dokumentation er til stede, ligesom deres regler kan være anderledes end vores.
 
Bemærk også at der i nogle lande gælder en forældelsesfrist på 1 år for anmeldelse af krav. ​​

Hvis modparten kører i lastbil med trailer er det også vigtigt at få registreringsnummeret på hovedvognen.​